Csalás a Facebook Marketplace-en: így működik a „futáros átverés” – és így védd meg magad

A Facebook Marketplace egyre népszerűbb helye lett a használt termékek adásvételének. Sajnos ezzel együtt a csalók is megjelentek, és egyre kifinomultabb módszerekkel próbálnak pénzt kicsalni gyanútlan eladóktól. Az egyik leggyakoribb átverési forma az úgynevezett „futáros csalás” – és már a hirdetés feladása utáni percekben is megjelenhetnek a csalók.

Hogyan működik a „futáros csalás”?

A csaló – gyakran külföldi, de magyar nyelven ír – gyorsan jelentkezik a hirdetésre, és azonnal közli, hogy megveszi a terméket. A kommunikáció udvarias, de gyanúsan gyors, és meglepően nagyvonalú ajánlatokat tesz:

  • „Fizetem a terméket és a szállítást is.”

  • „Nem szükséges alkudozni, azonnal utalok.”

  • „Elküldöm hozzád a futárt, csak add meg a címed!”

Ezután hamis weboldalra mutató linket küld, amely nagyon hasonlít egy ismert futárszolgálat (Foxpost, GLS, DHL) felületére. A csaló azt állítja, hogy már elutalta a pénzt, és neked „csak meg kell erősítened az átvételt vagy a bankkártyát”.

A link megnyitásakor egy bankkártya-adatokat kérő űrlap jelenik meg. Ha ezt kitöltöd, a csaló hozzájut a számládhoz és a pénzedhez.


Ez a csalás nem egyedi – tömegesen próbálkoznak vele

Szinte minden Marketplace-felhasználó találkozott már ilyen üzenettel. A csalók sémája ugyanaz:

  • Mindent ők fizetnek, futárt küldenek, csak a kártyaadatokat kérik.

  • Gyakran „Google Fordítóval” írt, fura magyarságú üzeneteket küldenek.

  • Általában nem kérdeznek a termékről, csak gyorsan „lezárnák az üzletet”.


Honnan tudod, hogy csalóval van dolgod?

  • Gyanúsan gyorsan akar fizetni, kérdés nélkül.

  • Küld egy „futárszolgálati linket”, amelynek a címe nem hivatalos (pl. fox-delivery-confirm.net)

  • A weboldal bankkártya-adatokat kér, amit valódi vevő soha nem tenne.

  • Nem hajlandó személyes átvételre vagy utánvétre.


Mit tegyél, ha ilyennel találkozol?

  1. Ne kattints a linkre, amit küld.

  2. Soha ne add meg a bankkártyád adatait!

  3. Írd vissza neki, hogy:
    „Köszönöm, de csak utánvétes vagy személyes átvételes eladást vállalok.”

  4. Jelentsd a Facebooknak a profilt.

  5. Írd ki a hirdetésbe:
    „Csalók kíméljenek! Csak utánvét vagy személyes átvétel!”


Mi a teendő, ha már megadtad az adataidat?

  • Azonnal hívd a bankodat, tiltasd le a kártyádat.

  • Jelentsd a csalást a rendőrségnek.

  • Értesítsd a Facebookot, hogy másokat is megvédjenek.


Záró gondolat: a józan ész a legjobb védelem

A valódi vevők érdeklődnek, kérdeznek, megbeszélik a részleteket. A csalók viszont gyorsan, kényelemre hivatkozva próbálnak rávenni arra, hogy te lépj túl a gyanún – és te add meg az adatokat.

Ne dőlj be! Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg az is.

Valós történet – így buktatta le a csalót a figyelmes eladó

Zsolt egy hangszórót hirdetett meg a Facebook Marketplace-en, és nem sokkal később jelentkezett is egy vevő „Veronika” néven. A hölgy udvariasan, barátságosan írt, azonnal jelezte, hogy megvenné a terméket, és fizetné a szállítást is – mindezt Magyar Postán keresztül.

Zsolt korrektül válaszolt: csak utánvéttel, és ő intézi a postai feladást, de előbb meg kell néznie a szállítási díjat. A vevő erre irányítószámot kért, mondván: ő is el tud menni a postára, hogy megnézze a költséget. Ezután közölte, hogy a szállítás 1290 Ft lesz, és kérte Zsolt e-mail címét, hogy „megrendelhesse a szállítást és a fizetést” egy postai automatán keresztül.

Zsolt azonban gyanút fogott, és visszakérdezett: „Melyik postában van pontosan?”
A válasz:
„Edelen városának postahivatalában vagyok. 8261”

Ezután Zsolt gyorsan utánanézett, és egyértelmű lett:

  • „Edelen” nevű település nem létezik Magyarországon. Valószínűleg Edelény lehetett a cél, de azt sem sikerült helyesen leírni.

  • A megadott irányítószám (8261) valójában Tapolca környékéhez tartozik, semmi köze Edelényhez.

  • Ráadásul aznap szombat volt, és a Magyar Posta hivatalos oldalán látszott, hogy az említett posta zárva van.

Ezután Zsolt stílusosan zárta le a beszélgetést:

„Mindjárt ott vagyok. Várj meg.”
„De csak hétfőn indulok, mert most zárva van a posta.”

A „vevő” ekkor megpróbálta sürgetni, újra kérte az e-mail címet, de Zsolt csak ennyit írt:

„Akkor várj tovább hétfőn tali.”

Végül a „vevő” így zárt:

„Ebben az esetben megtagadom a vásárlást.”
Zsolt pedig:
„Ez egy bölcs döntés.”

Gottschalk Róbert  írása – IPA Országgyűlési Őrség Tagszervezet elnöke

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top